Stuifmeel (pollen)

Wat is het en waar komt het vandaan
De bijen halen stuifmeel bij bloemen. Deze hebben meeldraden met stuifmeelkorrels. Stuifmeel is nodig voor de bevruchting van de plant. De bij verzamelt de stuifmeelkorrels met kop en voorpoten, waarbij het losse stuifmeel voortdurend bevochtigd wordt door de tong met honing. Hierdoor wordt het stuifmeel kneedbaar en tijdens de vlucht wordt de lichaamsbeharing uitgekamd en er worden aan de achterpoten klompjes met stuifmeel gevormd.

In de kast aangekomen wordt het stuifmeel in de raten gedaan en aangestampt. Door de warmte in de kast (35 °C) treedt beperkte melkzuurgisting op. Door de gevormde melkzuren wordt het stuifmeel langer houdbaar. Als laatste wordt er een laagje honing overheen gedaan. Dan spreken we van bijenbrood. Dit kan geoogst worden.

Oogst
Stuifmeel kan geoogst worden met een stuifmeelval die voor de ingang van de kast wordt geplaatst. De bijen verliezen hierdoor bij thuiskomst (een deel van) het stuifmeel. Omdat bijen in de Nederlandse omstandigheden het verzamelde stuifmeel meestal hard nodig hebben, vindt winnen van stuifmeel in ons land weinig plaats. Stuifmeel op de Nederlandse markt is daarom vrijwel altijd uit het buitenland afkomstig.

Stuifmeel bevat 30% water en bederft daarom zeer snel. Het moet  geconserveerd worden door te drogen of in te vriezen. Bij drogen maximaal tot 40 °C verwarmen tot 6% water. Er is verlies van aroma.

Het product stuifmeel en haar eigenschappen
Stuifmeel bevat koolhydraten (19-36%), eiwitten (7-35%), vetten en oliën (2-14%), vitaminen, mineralen, sporenelementen, water en aminozuren. Stuifmeel is de enige bron van eiwit voor de bij en noodzakelijk voor de groei.

Stuifmeel is een zeer voedingsrijk product en de mens neemt het alleen op in een zuur milieu. De stuifmeel zal dus gemengd moeten worden met bijvoorbeeld honing of yoghurt en vervolgens een nacht laten staan. Stuifmeel kan gebruikt worden als weerstandverhogend middel en tegen hooikoorts. In het laatste geval moet het stuifmeel wel komen uit de buurt waar iemand woont omdat verwaaiend stuifmeel van planten uit de eigen buurt de oorzaak van hooikoorts zijn.