Welkom op de website van de Bijenhouders Vereniging Utrecht.

De Bijenhouders Vereniging Utrecht e.o. (B.V.U.) is een vereniging van Bijenhouders uit de stad Utrecht en omstreken. De vereniging is aangesloten bij de landelijke vereniging - de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (N.B.V.) - te Wageningen.

De B.V.U. is een actieve en grote vereniging en er worden tal van activiteiten georganiseerd voor en door de leden. Denk hierbij aan: thema-avonden, lezingen, excursies, acte de presence geven op een jaarlijkse honingmarkt, op tuindagen, fruitdagen en open dagen. Maar ook aan een jaarlijks uitje, van tijd tot tijd een borrel/koffiemiddag en een jaarlijkse BBQ.

Door de omvang van de Vereniging zijn beginnende imkers verzekerd van kennis dicht-bij-huis en kunnen zij geholpen worden bij het vinden van een goede standplaats voor hun volken.

Al een aantal jaren organiseren wij een basiscursus voor beginnende imkers. Deze wordt door gediplomeerde leraren bijenteelt (uit eigen geledingen) verzorgd. In de oneven jaren organiseren we tevens een vervolgcursus voor de meer ervaren imkers.

Tevens werkt een 6-tal imkers mee in het natuur- en milieu-educatie project van Utrecht Natuurlijk, waarbij zij de bijenlessen verzorgen voor leerlingen van basisscholen van groep 7 en 8. Wij mogen daarom voor veel activiteiten gebruik maken van een van de locaties van Utrecht Natuurlijk (U.N.) enwel aan de Vancouverdreef 69/70 (zie routebeschrijving) te Utrecht.

Bent u op zoek naar een leuke en actieve imkersclub, en wilt u daaraan bijdragen, dan bent u bij ons aan het goede adres.

BVU Moer bijen