BVU cursus
BVU cursus BVU cursus

Informatie Basiscursus bijenhouden

De docenten zijn door de Nederlandse Bijenhouders Vereniging, (N.B.V.) gecertificeerd; zij zullen worden geassisteerd door een aantal gerenommeerde imkers uit de eigen vereniging. Zij allen zullen de cursisten de grondbeginselen van het bijenhouden leren, die nodig zijn voor het zelfstandig verzorgen van een bijenvolk.

De cursus bestaat uit 7 theorielessen, 12 praktijklessen en 1 excursie naar het Bijenhuis te Wageningen. Als de cursist aan gestelde eisen heeft voldaan, dan volgt de uitreiking van een diploma. Het cursusprogramma is gebaseerd op de richtlijnen van de N.B.V., waardoor toelating tot een vervolgcursus in de toekomst gewaarborgd is. De theorielessen worden gegeven in het U.N.-gebouw van Natuurtuin "de Klopvaart" aan de Vancouverdreef 69/70 (zie routebeschrijving).

Zes theorielessen worden gegeven in de periode januari – maart. De laatste theorie-herhalende les is na de zomervakantie en de praktijklessen. Na de theorielessen volgt het examen.

De eerste negen praktijklessen zijn in april-mei-juni, gevolgd door nog één praktijkles in juli, één in augustus en één in december

De kosten van de cursus bedragen € 200,- per cursist, inclusief consumpties en hand-outs (als pdf file); exclusief cursusboek. Niet inbegrepen zijn de kosten voor de persoonlijke imkergereedschappen, die benodigd zijn voor het volgen van de praktijklessen. Kosten daarvan zijn ongeveer € 100.- .

Voor aanmelding graag hier klikken

De theorielessen zijn in de avonduren (door de docent te bepalen). Deze lessen starten om 19.30 uur en eindigen om ca. 22.00 uur.

De praktijklessen moeten vanwege de beschikbare ruimte en volken gegeven worden op meerdere locaties (nadere informatie hierover tijdens de lessen). De cursisten worden hiervoor verdeeld in groepen.
Een enkele keer is er een afwijkende datum (zie Bijlage lesschema).
Het volgen van de praktijklessen is essentieel voor het goed doorlopen van deze cursus. Check dan ook goed de agenda vooraf voor opgave voor deze cursus.

Na de laatste theorieles en het succesvol afleggen van het examen is er de uitreiking van het diploma in de herfst; dit alles in een feestelijk jasje gestoken. De cursisten krijgen van de N.B.V. - het jaar waarin zij de cursus doen - een gratis lidmaatschap aangeboden, inclusief het blad “Bijenhouden” van de N.B.V. en het lidmaatschap van de afdeling Utrecht (B.V.U.). De cursist hoeft zich dus niet aan te melden bij de N.B.V., dit gaat automatisch.